De encycliek ‘Laudato Si’ ontleent zijn naam aan de regels van Franciscus van Assisi in zijn Zonnelied, “Geprezen zijt Gij, mijn Heer”. Franciscus herinnert ons eraan dat de aarde,
ons gemeenschappelijke huis, “als een zuster is met wie we ons leven delen en een fijne moeder die haar armen
opent om ons te omhelzen”. Wij zelf “zijn stof van de aarde; ons lichaam zelf is samengesteld uit elementen van de planeet, haar lucht laat ons ademen, haar water schenkt ons leven en voedt ons”.
Franciscus van
Assisi is “het voorbeeld bij uitstek van de zorg voor het kwetsbare en een ecologie die vol vreugde en authenticiteit is. Hij toont ons hoe onverbrekelijk de band is tussen zorg voor de natuur, gerechtigheid voor de armen, inzet voor de samenleving en
innerlijke vrede”.
Een aantal ideeën die als een rode draad door de encycliek lopen, vinden we ook terug in de kernwaarden van de Verlichting en het Wereldbouwplan van de Verenigde Naties, zoals :
Vervuiling, afval en de wegwerpcultuur
Het klimaat als gemeenschappelijk
goed
Het waterprobleem
Verlies van biodiversiteit
Achteruitgang van de kwaliteit van menselijk leven
Mondiale ongelijkheid
De Bijbelverhalen bieden een omvattende visie die de “enorme verantwoordelijkheid” van de mensheid voor de schepping uitdrukt, de intieme verbondenheid tussen alle schepselen beschrijft en
het feit benadrukt dat “het natuurlijke milieu een collectief goed is, het erfgoed van de hele mensheid en de verantwoordelijkheid van iedereen”.
Franciscus maakt zich zorgen over een gebrek aan verantwoordelijkheid, omdat problemen en symptomen worden verborgen en er onvoldoende gereageerd wordt op drama’s die ons overkomen.
Hij pleit voor dialoog als manier om te zoeken naar oplossing voor ecologische problemen.
Franciscus:
“Dit leidt ertoe onszelf af te vragen:
Wat is de betekenis van het bestaan?
Welke waarden vormen de grondslag van het sociale leven?
Wat is het doel van ons leven in deze wereld?
Waarom zijn we hier?
Wat is de bestemming van ons werk en al onze inspanningen?
Wat heeft de aarde van ons nodig?”
FRATELLI TUTTI - I HAVE A DREAM
In zijn derde encycliek ‘Fratelli Tutti’ ( ‘allemaal broeders’) schrijft de Paus zijn eigen
‘I Have a Dream’
naar de beroemde rede van Martin Luther King.
Franciscus
ziet dat het overal de verkeerde kant uitgaat.
De wereld staat in brand maar niemand is bereid
te luisteren.
Tot de wonden van deze tijd behoren de corona epidemie, klmaatverandering en de
derde wereldoorlog die we beetje bij beetje meemaken.
Of we gaan samen ten onder of bouwen aan een
nieuwe wereldorde.
Hij slaat opnieuw een alarmkreet in de vorm van een sociale encycliek over broederlijkheid
en sociale vriendschap.
Iedereen, benadrukt hij, heeft recht om zijn geluk elders te zoeken, want rechten
hebben geen grenzen, migranten dienen verwelkomd te worden en uitzicht te hebben op het burgerschap van hun nieuwe land .
Hij pleit voor en belangrijke rol voor de VN.(BAN ki MOON)
Hij tekende zijn encycliek aan het graf van Franciscus in Assisi , waar hij in navolging van Franciscus pleitte voor een arme kerk voor de armen en vrede en zorg voor de schepping,